Zelf doen of uitbesteden?

service

Als de koffie op is moet ik zelf naar de supermarkt, elk kwartaal moet ik zorgen dat ik mijn omzetbelasting heb ingediend, als een klant op vrijdagmiddag belt met een dringende vraag dan kan ik niet om me heen kijken of ik een collega zie die het even op kan lossen. Een zelfstandig ondernemer moet vrij veel zelf doen maar er zijn ook dingen die wel uitbesteed kunnen worden of waar je hulp voor kunt inroepen.

Kijk die koffie halen en die dringende vraag beantwoorden dat blijft. Ach, een kwartiertje werk, krijg ik ook nog eens frisse lucht en die vraag beantwoorden, dat is mijn werk, dat doe ik graag en daarmee help ik weer iemand vooruit.

Een website maken en bijhouden is iets wat je zelf kunt doen of uit kunt besteden.

Zelf doen betekent niet dat je alles zelf hoeft te doen. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om hulp in te roepen bij het goed neerzetten van een basis en of iemand te vragen die een goede online marketing-basis voor je creëert.

Uitbesteden betekent niet ‘ik wil een website en ik vind oranje een mooie kleur, succes’. Een goede basis voor je website neerzetten kost tijd. Tijd die je meestal niet hebt, want als je dan eindelijk tijd hebt gemaakt voor je website komt er zomaar een nieuwe opdracht binnen. Je kunt niet tegen die potentiële nieuwe klant zeggen ‘Ja sorry ik heb even geen tijd voor je, ik ben met mijn nieuwe website bezig’. Dat snappen we maar al te goed.

Hoe zorg je er dan voor dat je je schaarse tijd nuttig besteed en dat er ook daadwerkelijk een website komt?

 1. Denk goed na over je doel

‘ik wil een website omdat dat moet en iedereen dat heeft’ is niet een goed doel. Voorbeeld: Een platenzaak heeft genoeg aan bijvoorbeeld een Facebook-pagina, als er nieuwe lading platen binnen is, plaatsen ze een bericht met foto’s en binnen het uur is de boel verkocht. Heel gericht op de doelgroep: liefhebbers die snel beslissen en kopen en geen lange trajecten of allerlei formulieren willen invullen.

2.  Vertel anderen over je doel

Voor jezelf zijn je plannen en ideeën vanzelfsprekend maar voor iemand die jouw bedrijf niet kent zijn je ideeën misschien niet meteen helder. Het is slim om dat van te voren eens te testen, praat erover, zo vaak mogelijk en niet alleen met je beste vrienden. Daarom stellen wij bij een eerste gesprek of bij een brainstormsessie over een nieuwe website zoveel mogelijk vragen zodat jouw verhaal alleen nog maar meer helder kan worden.

3.  ‘Kill your darlings’

Niet elk idee is goed. Iets wat in je hoofd fantastisch lijkt, is niet altijd fantastisch in de praktijk. Bekijk je wensenlijst kritisch en bedenk bij elk punt ‘wat is de meerwaarde, voegt het iets toe?’ Je kunt beter starten met een eenvoudige basis en later iets laten uitbreiden dan dat je hele website na een paar maanden weer over de kop moet omdat het toch niet werkbaar bleek.

4.  Durf online te gaan

Werk naar een basis-versie van je website toe die goed genoeg is om mee van start te gaan. Denk je niet stuk op een perfecte versie. Een website moet groeien, geef het ook de kans om te groeien en geef vooral jezelf de kans om hierin te groeien. Online gaan is experimenteren, zie het als spelen, heb lol, kijk wat wel en niet werkt! Je doet niet zo snel iets heel erg fout en doe je dat toch dan kun je daar altijd weer van leren.

Hoe helpen wij klanten bij de ontwikkeling van een website?

Wij doen lange en korte trajecten. De klanten met wie we een kort traject doen hebben voordat ze bij ons aankloppen meestal al helder wat ze precies met de website willen en hoe ze dat ongeveer voor zich zien. Bij de wat langere trajecten begeleiden we de klant van ideeën en wensen naar concrete toepassingen. We werken met support-strippenkaarten en merken dat klanten dit fijn vinden. Dat betekent dat er ruimte is voor vragen en hulp. Bovendien hoef je geen ticket in te dienen en te hopen dat je antwoord krijgt. Gewoon mailen of bellen en we loodsen je er doorheen of zorgen dat je probleem opgelost wordt.

Aan de slag? Plan het werken aan je website in en verdeel het in kleine stappen. Zin om samen aan de slag te gaan? Neem contact met ons op!


Een website hebben en bijhouden is een proces

WPwerkt

‘Ja, ik moet iets met een nieuwsbrief en ik heb ook gelezen dat ik dit en dit moet’
‘en hoe denken jullie over bloggen en social media?’

Klanten komen vaak bij onze eerste afspraak aan met een hele lijst met dingen die ze graag willen of waar ze over gehoord hebben dat ze dát toch echt MOETEN hebben op hun website.

Veel ondernemers weten dat ze iets met deze dingen moeten maar niet precies wat en hoe het werkt. Het is allemaal nogal overweldigend. Er is zoveel beschikbaar en mogelijk op internet dat het vrij logisch is dat je niet weet wat je ermee kunt en of het wat voor je is.

Even over dat moeten. Niks moet, ook op dit gebied niet. Er zijn natuurlijk een aantal dingen heel handig en wij willen je graag advies geven over wat bij je past of wat je beter links kunt laten liggen, maar ook dan is het een kwestie van eerst uitproberen en er zelf mee oefenen.

Probeer het uit, oefen ermee, struikel desnoods en pas daarna kun je concluderen of het iets voor je is of niet.

Een website hebben en bijhouden is een proces.

Het ‘lanceren’ van een website betekent niet dat het klaar is, nee dan begint het pas! Net zoals dat auto rijden pas begint na het halen van je rijbewijs. Dan is het moment dat jij ermee aan de slag gaat en je er pas echt achter komt hoe het werkt. Trek daar tijd voor uit en gun jezelf bijvoorbeeld een jaar de tijd om je website goed op poten te zetten.

Maak een lijstje met dingen die je verder uit wilt werken, bijvoorbeeld: maandelijks bloggen, de opzet van je nieuwsbrief of het gebruik van social media. Laat die dingen groeien door te doen, door steeds te oefenen en te kijken wat het je oplevert. Oordeel niet te snel en kijk naast de concrete ‘kijk- en de klantcijfers’ ook naar de indirecte dingen, de zaadjes die je hebt geplant en die misschien nog aan het ontkiemen zijn.

Ik sta er soms versteld van hoe vaak mensen via de figuurlijke offline achterdeur even komen zeggen: ‘wat een mooi blog van je laatst..’ ‘ik heb je gegevens aan iemand doorgegeven hoor’ Dat zijn de onzichtbare dingen die meestal even tijd nodig hebben maar dan ineens iets opleveren.

Wees aardig voor je bedrijf en deel de dingen die je wilt met je website op in kleine stukjes. Zo hou je het overzichtelijk maar levert het ook meer plezier op, als je weer een kleine stap gemaakt hebt.

..en ja ik geef het toe, wij vinden het ook prachtig, ondernemers die glunderend en vol zin naar huis gaan nadat we ze hebben geleerd hoe ze hun op maat gemaakte website kunnen vullen en gebruiken!


Doe wat bij je past

Doe wat bij je past - WPwerkt

2016 is begonnen!

We wensen jullie een fijn nieuw jaar toe!

Elke stap die een mens maakt is een nieuw begin. We begonnen begin 2015 met WPwerkt en hoewel we geen beginners meer zijn in ons vak was het wel het begin van onze samenwerking. Het pakte goed uit, samen zijn we een goed team en hebben we dit jaar aan leuke projecten gewerkt.

Door het samenwerken leerden we en groeiden we uit onze websitejas waarin we waren begonnen. Daarom beginnen we dit jaar met een nieuwe jas. Een jas die past bij wie we zijn en wat we doen.

Het is goed om daar af en toe even stil te staan ‘zit het nog goed?’ ‘werkt het nog lekker?’ en je hoeft niet altijd zo rigoureus te doen als wij nu hebben gedaan maar het zit vooral in de kleine dingen. Bijvoorbeeld je ‘over mij’-pagina weer eens een keer kritisch bekijken en bijstellen of besluiten om iemand te vragen je teksten bij te schaven.

We hebben het al vaak geroepen ‘een website is nooit af’, blijf er goed voor zorgen maar vertrouw ook op de dingen die al goed werken.


Hoe kunnen wij helpen jouw bedrijf op de kaart te zetten?

Neem contact op